Jaunā maiņa…
Jūrniecības koledžas 2. kursa audzēkņiem pašlaik sākusies jūras prakse. Tāpēc jauniešus, kuri īsteno sapni kļūt par jūrniekiem, diezgan bieži var redzēt, airējot vai burājot lielo glābšanas laivu Liepājas ezerā vai Tirdzniecības kanālā.
Jūras prakses pasniedzējs Nikolajs Dmitrijevs pastāstīja, ka prakse ilgstot 30 dienu un tās gaitā audzēkņi pagūst ne tikai pārvarēt bailes no ūdens un vēja, bet apgūst arī airēšanas māku un burāšanu. “Galvenais – iemācīties darboties kā vienai saliedētai komandai.
Tad arī niknā vētrā izdosies tikt līdz krastam,” teica pasniedzējs. Un piebilda, ka vissarežģītākais puikām esot pacelt buru un to nostiprināt virs laivas spēcīgāka pūtiena laikā. Tāpēc iemaņas to darīt tiekot noslīpētas nelielā vējiņā, braukājot pa kanālu vai ezeru, bet, kad amats būšot rokā, tad netikšot laista garām iespēja padarboties arī šerpākā vējā un jūrā.
Pavisam koledžas rīcībā esot divas glābšanas tipa laivas, kuras uz priekšu spēj virzīt astoņi airētāji un bura. Tāpēc reizēm nodarbībās piedalās divas kursantu grupas.
Pēteris Jaunzems
ARDIEVAS KUĢIM
Lielais kuģis “Afanasijs Ņikitins”, kas pietauvots promenādē, savulaik izbraukājis plašus ūdeņus, bet kopš 1991. gada ir Liepājas Jūrniecības koledžas īpašums.
Uz tā topošie jūrnieki apgūst dažādas praktiskās iemaņas:
ugunsdzēsību, cīņu par izdzīvošanu, laivu nolaišanu ūdenī un citas. Taču, kā “Kurzemes Vārdam” pastāstīja Jūrniecības koledžas direktors Ivars Virga, kuģis savu laiku ir nokalpojis, un Jūras administrācijas lēmums ir to norakstīt. Uz šā kuģa par sargu strādā mūziķis Ainars Virga, un viņš nolēmis kuģi pavadīt pensijā ar mūziku.
Tāpēc ikviens interesents sestdienas vakarā pulksten 22 būs gaidīts promenādē, kur uz “Afanasija Ņikitina” klāja grupa “Virga” spēlēs 40 minūšu garu koncertu. “Tas būs bezmaksas,” sacīja viens no grupas mūziķiem Edgars Silacērps. “Tomēr, ja nu gadījumā šajā laikā lietus līs kā ar spaiņiem, tad gan koncertu vajadzēs atcelt.”
NEDIENAS AR POĻIEM
Velkonim pagaidām nav izdevies novilkt no sēkļa Ziemupē pie Akmeņraga uzskrējušo poļu transporta kuģi “Romanka”, - šorīt Latvijas Radio sacīja Jūras Spēku Krasta apsardzes dienesta virsnieks Roberts Lakučs.
Vakar notikuma vietā ieradās velkonis no Ventspils, taču nepiemēroto laika apstākļu dēļ tam nav izdevies pietuvoties kuģim. Kā skaidroja Lakučs, galvenokārt glābšanas darbus apgrūtināja aptuveni divus metrus augstie viļņi.
Pagaidām notiek sagatavošanās darbi, lai velkonis varētu pietuvoties uz sēkļa uzskrējušajam kuģim.
Laika apstākļi nav labvēlīgi arī šodien, jo ir vējš un augsti viļņi. Patlaban velkonis ir aptuveni vienu kilometru no kuģa. Ir sameklēta tauvas viena kilometra garumā un tiks mēģināts sākt glābšanas darbus.
Varas pārstāvji ir sazinājušies ar kuģa “Romanka” kapteini, lai noskaidrotu notikušā iemeslus, taču kapteinis neesot spējis loģiski pamatot, kāpēc notikusi novirzīšanās no kursa un kuģis uzskrējis sēklī. Patlaban zināms, ka kuģis nav bojāts, kā rezultātā varētu tikt piesārņota jūra. Jāgaida, kad tas tiks novilkts no sēkļa. Ja bojājumi pēc tam netiks atklāti, tas turpinās ceļu uz savu galamērķi Tallinā, kur ostā tam tiks veikta apskate.
Lai novērstu iespējamās nevēlamās sekas, uz notikuma vietu Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs norīkoja Krasta apsardzes kuģi “Astra” un Jūras spēku kuģi “Varonis”. Iesaistīts tika arī Gaisa spēku helikopters, kā arī izsludināta trauksme sauszemes glābšanas vienībām no Ventspils un Rīgas.
Tomēr kuģis ir ticis vaļā no sēkļa gūsta. Liepājas ostā veiksmīgi pietauvots poļu transporta kuģis “Romanka”, kas piektdien, 27.novembrī, Ziemupē pie Akmeņraga uzskrēja uz sēkļa, informēja Jūras spēku preses pārstāve Liene Ulbina.
Kuģis “Romanka” spēja kuģot pats, tāpēc velkoņa palīdzība nokļūšanai Liepājas ostā nav bijusi nepieciešama.
Pēc Ulbinas rīcībā esošajām ziņām, vides piesārņojums nav konstatēts. Latvijas Jūras administrācijas speciālisti plānojot veikt rūpīgu kuģa apskati, lai pārbaudītu, vai tam nav nodarīti kādi bojājumi.
Šodien Latvijā ieradīsies arī Polijas jūras avāriju izmeklētājs, lai tiktos ar ar Latvijas Jūras administrācijas pārstāvjiem un kopīgi izlemtu, vai nepieciešama negadījuma izmeklēšana un kura puse to nepieciešamības gadījumā veiks. Nav informācijas, kādi ir kuģa kapteiņa tālākie plāni, taču ir doma, ka, ja pēc pārbaudes inspektori dos atļauju kuģim turpināt ceļu, tas varētu doties uz iepriekš nosprausto galamērķi - Tallinas ostu.
Jau ziņots, ka kuģa glābšanu izdevās sākt tikai vakar pēc plkst.13. Līdz tam to kavēja nepiemērotie laika apstākļi. Vakar ap plkst.17 velkonis “Ventspils” ar piecas tonnas smagas tauvas palīdzību novilka “Romanku” no sēkļa.
Ir zināms, ka kapteinis nevar loģiski pamatot, kāpēc notikusi novirzīšanās no kursa un kuģis uzskrējis sēklī. Zinātāji prāto, ka stūres vīrs piemidzis… 🙂