Spidometrs vai navigators, kurš rāda precīzu automobiļa ātrumu

Spidometrs vai navigators?

Daudzi autovadītāji regulāri izmanto navigatoru, kas spēj ne tikai parādīt labāko maršrutu līdz galamērķim, bet arī noteikt ātrumu reāllaikā.

Te būs iespējamā vieta TAVAI reklāmai! Nopietns reklāmdevējs gaidīts! Raksti vienosimies...

Tagad visas šīs funkcijas ir pieejamas, izmantojot gandrīz jebkuru viedtālruni.  Agrāk automašīnā iebūvētā GPS navigācijas sistēma tika uzskatīta par bagātīga aprīkojuma pazīmi.

Salīdzinot spidometra un GPS datus, var pamanīt atšķirību konkrētā transportlīdzekļa ātrumā. Noskaidrosim, kāpēc veidojas šāda neprecizitāte un kuriem datiem vajadzētu uzticēties.

Spidometrs vai navigators

Spidometrs vai navigators, kāpēc dažādi ātrumi?

Ātruma noteikšanas princips ir atkarīgs no automašīnas konstrukcijas iezīmēm. Iepriekš šim nolūkam tika uzstādīti mehāniskie sensori.  Tie nolasīja transmisijas vārpstas vai citu mehānismu apgriezienu skaitu.

Mūsdienu ātruma sensori ir elektroniski, un bieži tie tiek apvienoti ar ABS un ESP sistēmām. Digitālo ierīču ieviešana ir ļāvusi sasniegt augstu spidometra datu precizitāti.

Dažādi regulēšanas veidi var izkropļot parādīto informāciju. Piemēram, ja tiek uzstādīti riteņu diski, kas nav rūpnīcas noteiktajā izmērā. Saprotams, ka tad tiek nepareizi noteikts transportlīdzekļa ātrums.

Šajā gadījumā vadītājam vienmēr ir jāzina, ka ir kļūda!

Spidometrs vai navigators, kādi dati ir visprecīzākie?

Navigators nosaka objekta ātrumu, izmantojot GPS datus. Saņemto datu precizitāte ir atkarīga no vairākiem faktoriem.

Piemēram, signāla kvalitātes, laikapstākļiem un ierīces kvalitātes. Mūsdienu navigatori spēj ļoti precīzi noteikt objektu ātrumu, pat ja tie pārvietojas ļoti ātri.

Kur rodas atšķirība starp rādījumiem dažādās ierīcēs?

Kāpēc spidometrs un navigators rāda dažādus ātrumus. Parasti spidometrā parādītais ātrums vienmēr ir lielāks nekā navigators nosaka.  Jāzina, ka starpībai ir noteikta un ievērojama progresija.

Piemēram, pie 40 km/st spidometrā navigators rāda 38 km/st, pie 80 km/st redzam 75 km/st, un pie 130 km/st starpība uzreiz var sasniegt 10 km/st.

Atšķirības ir manāmas, jo pat par “papildu” 1 km/st var tikt piemērots naudas sods. Kā zināms, tas kļuvis aktuāli Latvijā.

Empīriski es varēju noteikt, kuriem datiem vajadzētu uzticēties vairāk. Savādi, bet tieši navigators precīzāk nosaka automašīnas ātrumu.

To varēja noteikt pēc radara, kas autovadītājiem parāda viņu kustības ātrumu. Tādi sastopami daudzās vietās, parasti pirms pilsētas sākuma.

Vairākas salīdzinošās pārbaudes parādīja, ka dati no navigatora un radara sakrīt ar kļūdu, kas nepārsniedz 1 km/st.
Spidometrs, atklāti sakot, pārvērtē pašreizējo ātrumu pat modernā automašīnā. Pašreizējie standarti paredz novirzi uz augšu ne vairāk kā par 5%.

Šādu noviržu iemesli man nav precīzi zināmi, bet, iespējams, tie ir kaut kā saistīti ar drošību vai mārketingu.

Ja spidometrs “darbojas” palielināšanas virzienā, tad saskaņā ar spidometru automašīna paātrinās līdz 100 km/st ātrāk nekā saskaņā ar navigatora datiem.

Starp citu, ražotājs nepārkāpj nekādus standartus, jo tie pieļauj kļūdu līdz 5%. Tomēr, es turpināšu skatīties uz spidometru, jo zināšu, ja braukšu uz 95 km/st tad reāli būs 90 km/st.

Tas jūsu zināšanai, jo saņemt sodu taču negribēsi.

Labu Dienu!

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *