Mikroelementi, to nozīme un par to ko varbūt nezināji

Mikroelementi.

Nebūšu oriģināls, bet rakstu iesākšu ar visiem zināmu atziņu, ka tie ir vitāli svarīgi cilvēka organismam, jo ir nepieciešami dažādu bioloģisko procesu nodrošināšanai.

Mikroelementi ir minerālvielas, kas tiek absorbētas organismā nelielos daudzumos, bet to nozīme ir neaizstājama daudzās fizikālajās un ķīmiskajās funkcijās.

Mikroelementi, Fe, Zn, F, Sr, Mo, Cu, Br, Si, I, Mn, utt.

Daži svarīgi mikroelementi ietver dzelzi, cinku, varu, mangānu, jodu, selēnu un citas vielas. Šie mikroelementi veic dažādas funkcijas, piemēram, piedalās enzīmu aktivitātē. Nodrošina pareizu nervu darbību, stiprina kaulus un zobus, veicina asinsrites sistēmas normālu darbību utt.

Mikroelementi ir ķīmiskie elementi, kuru daudzums cilvēka organismā nav lielāks par 0,01%. Toties viņu klātbūtne organismā ir nenovērtējama. Ja precīzāk, cilvēks bez šo mikroelementu klātbūtnes nevarētu dzīvot.

Mikroelementi, Dzelzs (Fe)

Dzelzs ir galvenā hemoglobīna sastāvdaļa, viena no olbaltumvielām asinīs. Hemoglobīns piegādā skābekli audiem un izvada oglekļa dioksīdu. Bez hemoglobīna nebūs iespējama elpošana un vielmaiņa organismā, bez kā cilvēks nevarēs pastāvēt. Dzelzs ir arī daļa no dažiem fermentiem un ir iesaistīts imūnsistēmas darbībā.

Dzelzs trūkumu sauc par dzelzs deficīta anēmiju. Tas izpaužas kā vājums, nogurums un bāla āda. Var būt galvassāpes, ātra sirdsdarbība, elpas trūkums un reibonis.

Visbiežāk anēmija rodas grūtniecēm un sievietēm zīdīšanas periodā, bērniem vecumā no 6 mēnešiem līdz pat diviem gadiem un pusaudžiem – šajos periodos dzelzs patēriņš ir maksimāls.

MikroelementiDzelzs avoti:
sarkanā gaļa, aknas, pākšaugi, rieksti, sezama sēklas, linu un saulespuķu sēklas, lapu dārzeņi (spināti, kāposti), žāvēti augļi.

Mikroelementi, Cinks (Zn)

Cinks ir svarīga fermentu, olbaltumvielu un nukleīnskābju sastāvdaļa. Tas ir nepieciešams normālai muskuļu augšanai un atjaunošanai, brūču dzīšanai un imūnsistēmas darbībai. Cinks piedalās arī smaržu un garšu atpazīšanā, ietekmē hormonu sintēzi un gremošanas trakta darbību.

Cinka trūkums visbiežāk liek par sevi manīt ar biežu saaukstēšanos. Pirmā lieta, kas cieš no šī elementa trūkuma, ir imūnsistēma, tāpēc cilvēks biežāk sāk ciest no vīrusu un baktēriju infekcijām. Smags cinka deficīts var traucēt vīriešiem spermas ražošanu, kā arī olnīcu darbību traucējumus sievietēm, tas kā lkums var izraisīt neauglību.

Cinka avoti:
mājputnu gaļa, graudu produkti, pākšaugi, ķirbju un linsēklas, dārzeņi.

Mikroelementi, Fluors (F)

Fluors aizsargā zobu veselību. Tas padara zobu emalju stipru un novērš kariesa attīstību. Tas aizsargā mutes gļotādu no kaitīgām baktērijām. Fluora trūkums izpaužas kā zobu un smaganu slimības. Pirmkārt, tas ir kariess, pulpīts un gingivīts .

Fluora avoti:
zivis, aknas, graudu produkti, pākšaugi, vistu olas, melnā tēja.

Mikroelementi, Stroncijs (Sr)

Stroncijam ir svarīga loma kaulu audu veidošanā. Tas ietekmē vielmaiņu kaulu šūnās un nodrošina to izturību. Kopā ar fluoru tas ir atbildīgs par zobu emaljas stāvokli. Stroncija deficītam nav īpašu simptomu. Jūs varat uzminēt par tā trūkumu, ja zobi sāk ātri bojāties vai notiek bieži kaulu lūzumi.

Parasti stroncija trūkums tiek novērots gados vecākiem un novājinātiem cilvēkiem.

Stroncija avoti:
dārzeņi, garšaugi (dilles, pētersīļi), graudaugi.

Mikroelementi, Molibdēns (Mo)

Molibdēns piedalās olbaltumvielu, tauku un ogļhidrātu metabolismā, stimulē enzīmu darbību, ietekmē dzimumhormonu veidošanos un asins sastāvu. Tas ir nepieciešams arī noteiktu vitamīnu sintēzei organismā.

Molibdēna trūkums ir ārkārtīgi reti sastopams, tas parasti rodas cilvēkiem, kas dzīvo sliktu klimatisko apstākļu apgabalos un lieto sliktu uzturu. Tas izpaužas, kā augšanas aizkavēšanās bērniem. Pieaugušajiem – trausli nagi, matu izkrišana, ādas stāvokļa pasliktināšanās, biežas sēnīšu infekcijas.

Molibdēna avoti:
lapu dārzeņi (salāti, spināti, kāposti), graudaugi, pākšaugi, tītara aknas, zivis, rieksti.

Mikroelementi, Varš (Cu)

Varš ir svarīgs ādas veselībai. Tas ir iesaistīts kolagēna ražošanā – tā paša elementa, kas padara ādu tvirtu un elastīgu. Tas arī padara asinsvadus spēcīgus un ietekmē arī barības vielu uzsūkšanos gremošanas traktā.

Vara trūkums izpaužas kā hroniska noguruma sajūta un samazināta darba veiktspēja. Var būt miega traucējumi, sausa āda un reibonis.

Vara avoti:
pākšaugi, rieksti, kakao, pilngraudu produkti, liellopu aknas, treknas zivis.

Mikroelementi, Broms (Br)

Broms ietekmē nervu sistēmas darbību. Tas ir atbildīgs par daudziem procesiem, kā arī ir iesaistīts gremošanas trakta darbībā. Broma trūkumu var izjust pārmērīgs uzbudinājums, miega traucējumi un smagos gadījumos krampji.

Broma avoti:
rieksti, pākšaugi, kvieši, piena produkti, jūras zivis.

Mikroelementi, Silīcijs (Si)

Silīcijs ietekmē ādas, matu, nagu, kaulu, muskuļu un locītavu stāvokli. Tas ir iesaistīts daudzos vielmaiņas procesos un ir svarīgs fermentu ražošanā gremošanas traktā. Silīcija trūkums izpaužas kā muskuļu vājums , dažreiz sāpes kaulos un locītavās, trausli nagi un matu izkrišana.

Silīcija avoti:
graudaugi, klijas, zaļie dārzeņi.

Mikroelementi, Jods (I)

Jods ir ārkārtīgi svarīgs elements, jo bez tā nedarbosies vairogdziedzeris. Ja kas, bez vairogdziedzera citi orgāni un audi nespēs funkcionēt, jo ne velti to sauc par ķermeņa “vadītāju”. Vairogdziedzera hormoni ietekmē reproduktīvās un nervu sistēmas darbību, ādas, matu un nagu stāvokli, sirds un gremošanas trakta darbību, vielmaiņu un svaru.

Joda deficīts rodas reģionos, kas atrodas tālu no jūras. Joda trūkums izraisa vairogdziedzera deficītu – hipotireozi. Tas, savukārt, rada daudzas veselības problēmas.

Sirds ritma traucējumi, liekais svars, aizcietējums, sausa āda, matu izkrišana, neskaidra redze. Tā ir tikai neliela daļa no hipotireozes simptomiem. Sievietēm joda deficīts var izraisīt neauglību un spontānu abortu.

Mikroelementi

Joda avoti: jūras zivis, pārējas jūras veltes, aļģes, jodēts sāls.

Mikroelementi, Mangāns (Mn)

Mangāns ir iesaistīts dzimumhormonu ražošanā un nervu sistēmas darbībā. Tas ietekmē arī imūnsistēmu. Mangāna deficīts var izraisīt menstruāciju traucējumus sievietēm un erektilās disfunkcijas vīriešiem. Tas arī izraisa miega traucējumus un izraisa biežas saaukstēšanās.

MikroelementiMangāna avoti:
rieksti, graudu produkti, bietes, brokoļi, ananāsi.

Mikroelementi, ja kas, ir vēl citi.

Organismā ir citi svarīgi mikroelementi, kuru koncentrācija mēdz būt 0,00001%. Tomēr, tie ir ļoti svarīgi visu orgānu un sistēmu normālai darbībai:

  • Cēzijs (Cs). Ietekmē imūnsistēmu un nervu sistēmu.
  • Alumīnijs (Al). Piedalās kaulu un muskuļu audu atjaunošanā.
  • Kadmijs (Cd). Piedalās organisma detoksikācijas procesos.
  • Bors (B). Ietekmē vairogdziedzera un dzimumdziedzeru darbību.
  • Rubidijs (Rb). Piedalās nervu un sirds un asinsvadu sistēmu darbībā.

Svarīgi, lai visi mikroelementi būtu pareizā līdzsvarā, tikai tad cilvēks var justies vesels.

Mikroelementu trūkums.

Var izraisīt dažādas veselības problēmas, piemēram, anēmiju, imūnsistēmas traucējumus, kaulu un zobu problēmas un citas slimības. No otras puses, mikroelementu pārpalikums arī var būt kaitīgs un izraisīt veselības problēmas.

Saistība starp mikroelementiem un ilgmūžību.

Ilgmūžība ir pakļauta daudziem faktoriem, ieskaitot ģenētiku, dzīvesveidu, uzturu, vides ietekmi un veselības aprūpi. Mikroelementi ir viens no daudziem uztura komponentiem, kas ietekmē veselību, bet to ietekme ir tikai viens no daudziem faktoriem, kas var ietekmēt ilgmūžību.

Lai nodrošinātu optimālu mikroelementu uzņemšanu un uzturētu labu veselību, svarīgi ir ievērot sabalansētu uzturu, kas ietver dažādas pārtikas grupas. Tomēr vien mikroelementi vieni par sevi nav brīnumlīdzeklis ilgai dzīvei, un kopumā veselīgs dzīvesveids ar regulāru fizisko aktivitāti, veselīgu uzturu un regulāru veselības pārbaudi var būt būtiski svarīgs ilgmūžībai.

Tāpēc dodu papildus materiālus savu zināšanu papildināšanai:

Domāju, ka papildināšu rakstu vēl ar sešām noderīgām ziņām.

Labu Dienu!

 

Paldies, ka izlasījāt šo ziņu, neaizmirsti abonēt (ja kas bez maksas) jaunākos rakstus!

ABONĒŠANA!

 

Dalies ar šo ziņu

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

scroll to top