Karosta atkal pievienota Liepājai (tilta nedienas)

Pēc trīs gadu pārrāvuma Karosta beidzot atkal pievienota Liepājai!

Tilta rekonstrukcija ilgusi tieši tikpat, cik tā būvniecība pagājušajā gadsimtā. Karostas tilta rekonstrukcija notika saskaņā ar līgumu un papildus vienošanos, tehnisko projektu un darbu grafiku.

Karostas tilta atjaunošana finansēta no Eiropas Savienības Kohēzijas fonda, valsts un Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas, kā arī pilsētas līdzekļiem.

tilts14 -590

tilts w

Kopš neveiksmīgais tankkuģa “Anna” manevrs 2006. gada 12. jūlijā, pāris mēnešus pirms Karostas tilta simtgades svinībām, sadragāja tā ziemeļu daļu, Karostas un Tosmares mikrorajonu iedzīvotāji līdz pilsētas centram varēja nokļūt tikai pa apkārtceļu, mērojot liekus septiņus kilometrus katrā virzienā.

Tas pats attiecās uz pilsētniekiem un pilsētas visiem, kuri savukārt būtu vēlējušies apskatīt Karostu ar tās vienreizējo arhitektūru.

tilts7

Saskaņā ar 2005. gada 15. decembrī apstiprināto projektu „Liepājas ostas pievadceļi”, Karostas tilta rekonstrukciju bija plānots paveikt deviņu mēnešu laikā.
Negadījums, kurā tika sadragāta tilta ziemeļu daļa būtiski ietekmēja tilta rekonstrukcijas gaitu. Liepājas speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieks Guntars Krieviņš norāda, ka tilts ir atjaunots un tas ir galvenais. Liepāja un liepājnieki ir ieguvuši funkcionālu, sakārtotu objektu vēsturiskajā izskatā.

G. Krieviņš pauda pārliecību, ka daļai liepājnieku tā būs laba dāvana sagaidot jauno mācību gadu, jo nevajadzēs mērot garo apbraucamo ceļu. Liepājas Karostas izgriežamā tilta rekonstrukcija izmaksājusi 4,6 miljonus latu un ievērojami pārsniedz sākotnēji aprēķināto tilta atjaunošanai nepieciešamo summu.

Karostas tilts ar savu izgriešanas mehānismu esot unikāls, viens vienīgs Latvijā, kā dēļ to nevar salīdzināt vai likt vienā plauktiņā ar citiem tiltiem. Tomēr, formāli salīdzinot ar Rīgas Dienvidu tilta izmaksām, iznāk, ka Liepājas tilta viens kvadrātmetrs maksājis dārgāk.

Rīgas domes oficiāli nosauktās Dienvidu tilta izmaksas ir Ls 1184 Ls/kv. m, bet Karostas tilta izmaksas iznāk ap 2904 Ls/kv. m.

Karostas (Kalpaka) tilta atklāšana notiks 28. augustā, kad plkst. 17.00 liepājnieki tiek aicināti pulcēties Rožu laukumā, lai kopīgā gājienā dotos uz Karostas kanāla krastmalu un tur pārliecinātos, ka tilts patiešām ir gatavs.

Gājienā savu līdzdalību jau ir apstiprinājušas pilšetas nacionālo kopienu biedrības, nevalstiskās organizācijas, Jūras spēku pūtēju orķestris, koris Jēkaba Ozoliņa vadībā, Liepājas teātra aktieri, „Latvijas pasta” darbinieki utt.

Plkst. 18.30 tilts svinīgi tiks atkal savienots, iesvētīts un atvērts kājāmgājējiem un nedaudz vēlāk arī autosatiksmei. Savukārt plkst. 20.00 Lāčplēša parkā Karostā visi tiek aicināti uz kamermūzikas koncertu un brīvdabas kino.

tilts2

Ap Karostas tiltu vijas gan patiesi nostāsti, gan leģendas. Viens no šādiem stāstiem saistās ar latviešu aviatora Herberta Cukura vārdu, kurš ar savu pašbūvēto lidaparātu skatītāju pūļa un kinokameru priekšā lielā ātrumā izlidoja zem Kalpaka tilta. Par šo pārdrošību Cukuram 1924. gadā nācās samaksāt ar aiziešanu no armijas.

Vēsturnieks Fēlikss Tālbergs izteicis versiju, ka Karostas (Kalpaka) tiltam varētu būt saistība ar slaveno Eifeļa torņa autoru Aleksandru Gistavu Eifeli. Tā kā Eifelis piedalījies arī Brīvības statujas – franču dāvanas amerikāņu tautai – tapšanā, tad dažs avīžnieks paguvis sasaistīt Liepājas tiltu ne vien ar Eifeļa torni (1889), bet arī Brīvības statuju (1886).
Taču vācu inženieris Haralds Halls, kurš uzrakstījis sīku jo sīku ziņojumu par tilta tapšanu, tajā ierakstījis arī šādus vārdus: “Šā raksta autoram “Metalfabrika” uzticēja kā sākotnējā, tā arī vēlāk visa detalizētā projekta izstrādi.”
Unikāls inženiertehniskais piemineklis – izgriežams metāla konstrukcijas tilts pār Karostas kanālu.

Celts 1906. gadā. Pirmajā pasaules karā saspridzināts, taču pēc tam atkal atjaunots. Padomju varas laikos šim tiltam varēja tikt pāri tikai ar speciālām atļaujām dažas stundas diennaktī. Pārējā laikā kanāls bija atvērts karakuģu kustībai

tilta_atversana2
foto no liepājniekiem

PAPILDINĀJUMS (23.oktobris 2009.gads)

Vai prieki bija īsi ?

Kalpaka tilts, kas savieno Karostas kanāla krastus, pēc 4,6 miljonu latu vērtās restaurācijas ierindā stājās augusta beigās.
Kaut arī šo notikumu iedzīvotāji ļoti gaidīja, jau toreiz daudzus no viņiem sarūgtināja tehniska kļūme, kas būtiski aizkavēja tilta savienošanu.

Bažas, vai dārgās atjaunošanas gaitā viss ir izdarīts tā, kā vajadzētu, pastiprinājās, kad pagājušās nedēļas nogalē tilts atkal saniķojās. Šoreiz to nācās savienot, pielietojot cilvēku roku spēku. Speciālās ekonomiskās zonas tehniskais direktors Agris Andersons gan redakciju centās nomierināt, ka nekas ārkārtējs nav atgadījies, ka tehnikai nereti mēdzot būt savas kaprīzes – šoreiz esot izdeguši drošinātāji. (varbūt zibens iespēra? Latvijā Svarīgos objektos – gadās)

Pārliecināties, vai tas patiešām ir tā, vēlējās inženieris un Pilsētas domes deputāts Jānis Vilnītis. Ierodoties pie Karostas kanāla,

varēja pārliecināties, cik ļoti deformējusies tilta dienvidu daļas platforma. Sastaptie iedzīvotāji stāstīja, ka tā agrāk tāda neesot bijusi, izmaiņas radušās pusotra mēneša laikā, kopš atsāka tilta ekspluatāciju. Tas nozīmējot, ka kaut kas nav labi, ka kādā dienā var atgadīties lielāka nelaime.

Gājēji uzsvēra, ka, arī tiltu aizverot un atverot, pie balsta saklausāmi aizdomīgi trokšņi, kas pirms rekonstrukcijas neesot dzirdēti.
Vecākais operators Vilnis Grandbergs, kurš pagājušās nedēļas nogalē, kad atteicās darboties elektronika, ar rokām grieza tiltu atpakaļ, piekritis J. Vilnītim, ka nebūtu slikti, ja automātiku papildinātu rezerves mehānisms. J. Vilnītis atzina, ka celtnieki ir jāuzaicina izlabot nepilnības, kamēr to var izdarīt bez papildu līdzekļu ieguldīšanas un nepienāk brīdis, kad jāsāk izstrādāt jaunu projektu.

Tas maksātu ievērojami vairāk, un, nedod Dievs, var notikt pat tā, ka Karostas iedzīvotājiem atkal nākas mērot garu apkārtceļu uz pilsētu.
“Jādomā, ka tilta atklāšana tika pasteidzināta. Šāda rīcība nedaudz atgādina padomju laiku. Tāpēc radās kļūme, kas saērcināja cilvēkus,” viņš sprieda.
Jautājums … Vai Seskam nav neērti par šāda tilta remontu, jo remontniekus izvēlējas viņšs un tad vēl tā pompozā tilta atklāšana…. skumji.

PAPILDINU… 14.10.2010

Ir pagājis gads, tagad tiltam beidzas garantijas remonta laiks. Tāpēc nesen tiltu, kuram ekspluatācijas gaitā atgadījās dažas ķibeles, apsekojuši speciālisti no Sankt-Pēterburgas.

Lasītāj padomā…. ! Tilts un garantija vienu gadu… NONSENS !Seska Uldis..

Liepājas Speciālās ekonomiskās zonas pārvaldnieka vietnieks Jānis Lapiņš pastāstīja, ka Karostas tilta ekspluatācijas gaitā ne tikai atklātas vairākas nepilnības, bet arī saņemti priekšlikumi, kā tilta apkalpošanu uzlabot.

Speciālisti no piegādātājrūpnīcas, kur izgatavoja tilta izgriešanas automātisko mehānismu, esot novērsuši nepilnības, kā arī uzklausījuši tilta apkalpes tehnisko darbinieku ieteikumus, no kuriem daļa arī ieviesta ekspluatācijā.

Pārējos remontus (gada garantija beigusies) Liepājnieki segs no savas kabatas, bet varbūt Sesks no saviem iekrājumiem, jo pretendentu remonta darbiem izvēlējās viņš ….un vēl tas garantijas laiks… Kā lai šeit nedomā par ierēdņu korumpētību.

Paldies, ka izlasījāt šo ziņu, neaizmirsti abonēt (ja kas bez maksas) jaunākos rakstus!

ABONĒŠANA!

 

Dalies ar šo ziņu

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

scroll to top