Ziemas riepas, grūtības izvēlēties piemērotāko

 

 

 Ziemas riepas jāizvēlas ļoti atbildīgi !

Tas laiks ir pienācis un šoreiz bez jokiem un slinkuma nepieļaujamām izpausmēm!

Jāpāriet uz ziemas riepām!

No 1.decembra līdz 1. martam  atļauts braukt tikai ar ziemas riepām… nosaka Ceļu Satiksmes Drošības direkcija.

Ziemas riepas ar radzēm atļauts izmantot no 1. oktobra līdz 1. maijam.

Mazliet teorijas vai vienkārši ieteicams zināt:

Vasaras riepas, kad temperatūra ir zemāka par +5 grādiem, zaudē savu kvalitāti un bremzēšanas īpašības. Savukārt ziemas riepas ir veidotas no cita materiāla, tādēļ tās ir piemērotas braukšanai pa slideniem ceļiem aukstumā un sniegā.

Riepu izvēle ir atkarīga no daudziem faktoriem, kā braukšanas stila, ceļa seguma, kā arī pēc riepu kvalitātes.

Radžotas riepas lieliski noderēs tiem vadītājiem, kuri pārsvarā brauc pa noledojušiem ceļiem ārpilsētā. Ar Centrāleiropas tipa riepām (ziemas) autovadītāji visdrošāk jutīsies pilsētās, kur ielas regulāri tiek tīrītas un kaisītas.

Ja bieži nākas braukt gan pa noledojušiem ceļiem, gan pilsētu, tad vispiemērotākās var izrādīties Skandināvijā iecienītās frikcijas riepas, kas arī nodrošina tikpat labu vai ļoti līdzīgu saķeri ar noledojušiem ceļiem.

Autovadītājiem, kuri mēdz ar automašīnu doties ceļojumos uz kaimiņvalstīm, der atcerēties, ka radžotu ziemas riepu lietošana daudzviet Eiropā, piemēram, Polijā, Čehijā, Vācijā, Ungārijā, Šveicē ir aizliegta.

Ja jūs nolēmuši braukt ar vis-sezonas riepām!

Pirmkārt, tādu vis-sezonas riepu (drošas ekspluatācijā) vispār nav. Taču pretstatā apgalvojumiem, kas ir domāts visam neder nekam… nākas piekāpties un piekrist, ka cilvēkiem kuri gadā nobrauc tikai dažus tūkstošus kilometru nav ekonomiski izdevīgi iegādāties gan vasaras riepu, gan ziemas riepu komplektus.

Riepu speciālisti šiem cilvēkiem iesaka iegādāties tā saucamās Centrāleiropas ziemas riepas, jo tās pietiekami labi kalpo ziemā, un nav pārāk mīkstas, lai vasarā pārlieku pārkarstu un nodiltu.

Izvēloties riepas visai sezonai, ļoti būtiski ir izvēlēties pasaulē vadošo ražotāju riepas, jo tikai tās spēs izturēt papildus slodzi vasarā un nodrošinās stabilitāti ziemā. Šādu riepu maiņu vislabāk veikt tieši pirms kārtējās ziemas iestāšanās.

Vai drīkst izvēlēties lietotas ziemas riepas?

To neviens nespēj aizliegt, taču, iegādājoties lietotas ziemas riepas, jāatceras, ka riepas, kurām protektora dziļums ir 5 mm vai mazāk, ir zaudējušas 60% no savām ziemas riepu īpašībām.

Tas pats attiecas uz riepām, kas ir vecākas par pieciem gadiem – to gumijas sastāvs ir sakaltis un zaudējis savas īpašības. Šādā gadījumā riepu speciālisti iesaka labāk izvēlēties jaunas, lētas ziemas riepas.

Latvijā:  minimālais riepu protektora dziļums mērīšanas zonā – 4 mm.

Informācija par Latvijai tuvākajām valstīm:

Valsts

Ziemas periods (attiecas prasības) 

Radžu riepas

M+S ziemas riepas

Citas aktualitātes 

Igaunija 1.decembris – 1.marts (izmaiņas iespējamas atkarībā no laikapstākļiem) Atļautas, 1.oktobris – 1.maijs Obligātas, minimālais protektors – 3 mm
Lietuva 1.novembris – 1.aprīlis Atļautas, 1.novembris – 1.aprīlis Obligātas, 1.novembris – 1.aprīlis Riepas ar radzēm jāidentificē ar uzlīmi auto aizmugurē (rekomendēts arī ārvalstu auto)
Krievija Novembris – marts Atļautas Nav obligātas Obligāts ziemas logu šķidrumsAtļautas ķēdes uz riteņiem
Baltkrievija Novembra vidus – marta vidus (atkarībā no laikapstākļiem) Atļautas ziemas periodā Obligātas Visas prasības attiecas uz ārvalstu autoRiepas ar radzēm jāidentificē ar uzlīmi auto aizmugurēĶēdes uz riteņiem atļautas ziemas periodā
Polija Atkarībā no laikapstākļiem Aizliegtas Ieteicamas Visas prasības attiecas uz ārvalstu autoĶēdes uz riteņiem atļautas uz sniega vai ledus
Somija 1.decembris – 28.februāris Atļautas(1.novembris – Lieldienu pirmdiena, jābūt aprīkotiem visiem riteņiem) Obligātas, 1.decembris – 28.februāris (minimālais protektors – 3 mm) Visas prasības attiecas uz ārvalstu autoAtļautas ķēdes uz riteņiem
Zviedrija Ziemas periods parasti ir no oktobra līdz martam Atļautas (1.decembris – 15.aprīlis) Obligātas, 1.decembris – 31.marts, ja ir ziemas apstākļi (minimālais protektors – 3 mm) Visas prasības attiecas uz ārvalstu autoĶēdes uz riteņiem atļautas uz sniega vai ledusObligāts ziemas logu šķidrums un lāpsta

Ieteicams līdzi vadāt striķi, riteņu nostiprinātājus, atstarojošu vesti

Platākas vai šaurākas riepas, kādu gaisa spiedienu riepās izvēlēties?

Savulaik autovadītāju vidū valdīja uzskats, ka ziemas riepām ir jābūt šaurākām un augstākām par vasaras riepām, tomēr riepu speciālisti norāda, ka mūsdienu ziemas riepu ražošanas tehnoloģijas šādu nepieciešamību izslēdz, un nepareiza riepas izmēra izvēle ir pat nevēlama.

Ziemas riepas ir jāizvēlas tieši tādā izmērā, kādu ir noteicis auto ražotājs.

Atkarībā no automašīnas markas, ja nav pieejama automašīnas lietošanas pamācība, informāciju par ieteicamajiem izmēriem iespējams atrast vadītāja durvju ailē, aiz degvielas uzpildes vāka vai zem motora pārsega.

Runājot par gaisa spiedienu riepās, ievērojiet, ka gaisa spiedienam ziemas riepās ir jābūt tādam pašam kā vasaras riepās – tādam, kādu ir noteicis automašīnas ražotājs. Taču, lai kompensētu gaisa spiediena samazināšanos aukstā laikā, ieteicams spiedienu palielināt par 0,1 vai 0,2 atmosfērām.

Riepu spiedienu ieteicams pārbaudīt regulāri, kā arī tūlīt pēc riepu montāžas, jo nereti dažādos mazajos servisos auto mehāniķi, veca ieraduma vadīti, ziemas riepas uzstāda ar samazinātu gaisa spiedienu, kas izsauc automašīnas degvielas patēriņa pieaugumu un riepu ārējo malu pastiprinātu dilšanu.

Pārlieku liels gaisa spiediens riepās izsauc to saķeres samazināšanos ar ceļa virsmu, kā arī riepas protektora vidus pastiprinātu izdilšanu.

Kā tad ziemā braukt…droši ?

Piesardzīga braukšana vienmēr nozīmē distances ievērošanu starp jūsu un priekšā braucošo automašīnu. Nepiemirstiet, ka ziemā manevrēšanas iespējas samazinās vēl vairāk.

Gadījumos, kad strauji jābremzē, jo tālāk jūs būsiet no priekšā braucošās automašīnas, jo drošāk jutīsities.

Neesiet tik pārliecināts, ka variet paredzēt ceļa apstākļus. Pēkšņa vēja brāzma vai temperatūras pazemināšanās nozīmē to, ka ceļa apstākļi var krasi mainīties jau nākamajā kilometrā.

Iepriekšminētajam pieskaitiet lielās kravas automašīnas, kas saceļ sniega virpuļus gaisā, vai sniega tīrāmās iekārtas, kas tīra ceļu. Tātad ir pietiekami daudz iemeslu, lai būtu uzmanīgs.

Daži mīti par braukšanu ziemā

Arī janvārī un februārī, ja ceļš ir tīrs, var braukt kā jūlijā!

Baidos, ka nē!

Ziemā, gaisa temperatūrai pazeminoties, samazinās riepu saķere. Bez tam ceļu var klāt melnais ledus, kuru nevar redzēt un iepriekš paredzēt.

Melnais ledus… plāns, caurspīdīgs ledus slānis uz ceļa virsmas.

Dažkārt tas izskatās kā mitrs ceļa segums. Ja rodas aizdomas, ka braucat pa melno ledu, jūs varat to pārbaudīt, protams, ja braucat lēni un ir pietiekami daudz vietas, lai to izdarītu droši.

Lai noteiktu melnā ledus klātbūtni, viegli nospiediet bremžu pedāli – ja automašīna uz šādu bremzēšanu nereaģē, ziniet, ka ceļš ir apledojis.

Samaziniet ātrumu, ievērojiet distanci un esiet uzmanīgs, īpaši – šķērsojot tiltus un viaduktus vai braucot pa augstu uzbērumu, jo šajās vietās visbiežāk veidojas ledus.

Esmu pieredzējis autovadītājs. Man nesagādā problēmas braukšana ziemas apstākļos. Varu justies pilnīgi droši.

Baidos, ka nē!

Jūs neesat uz ceļa viens, tāpēc esiet modrs un nekļūstiet pārgalvīgs. Nekad nevar zināt, cik pieredzējis ir blakus braucošās automašīnas vadītājs.

Ziemas laikā braukšana ar rādžotām riepām ir efektīvāka un drošāka.

Ne vienmēr. Tās labākas tikai atkalā un uz apledojuša ceļa.

Jo cietākas – vairāk piepumpētas riepas, jo stabilāka braukšana.

Nepareizi.

Riepas un ceļa seguma saķeres laukums un līdz ar to arī bremzēšanas efektivitāte lielāka ir mīkstākai, zem normas piepumpētai riepai.

Sniegputeņa laikā ieslēdzot tālās gaismas lukturus, redzamība uzlabojas.

Nepareizi. Sniegputeņa laikā redzamība ir labāka, ieslēdzot tuvās gaismas. Rekomendē lietot miglas lukturus.
Ziemā automašīna ar automātisko pārnesumkārbu ir sliktāk vadāma.

Nepareizi.

Viss atkarīgs no riepām, ar kādām jūs braucat, un no vadīšanas iemaņām.

Pats par sevi saprotams, ka satiksmes negadījumi vasarā un ziemā notiek dažādu apstākļu ietekmē.

Nepareizi.

Satiksmes negadījumu statistika rāda, ka gan vasarā, gan ziemā galvenais negadījumu cēlonis ir neuzmanība, pārsniegts braukšanas ātrums un alkohols.

Ziemā satiksmes negadījumi galvenokārt notiek sniegputeņa laikā.

Nepareizi.

To pierāda statistika. Sniegputeņa laikā autovadītāji brauc daudz uzmanīgāk, taču, kad laiks ir labs, kļūst manāmi paviršāki un vairāk riskē.

Laiks ir labs, ceļš tīrs, ledu neredz. Varu braukt kā vasarā!

Baidos, ka nē!

Joprojām ir ziema. Gaisa temperatūrai pazeminoties, samazinās riepu saķere. Bez tam ir iespējams melnais ledus, kuru nevar redzēt un iepriekš paredzēt.

Ceļa apstākļi ir ļoti labi. Varu cerēt, ka viss ceļš būs labs.

Atkal nepareizi.

Ziemas apstākļos ceļa stāvoklis var mainīties ik pēc dažiem kilometriem. Brauciet uzmanīgi!

Nekas nav labāks braukšanai sniegā par platām riepām.

Nepareizi.

Platas riepas mēdz slīdēt pa sniega virsmu, bet šauras nodrošina labāku saķeri.

Nav atšķirības starp vis-sezonas un ziemas riepām.

Tā nav tiesa.

Ir vismaz trīs iemesli, lai lietotu ziemas riepas. Protektora dziļums ziemas riepām ir aptuveni par 30% lielāks nekā vis sezonas, un saķere ar virsmu daudz stiprāka, bet pateicoties protektora zīmējumam, sniegs efektīvāk tiek izstumts no riepu apakšdaļas.

Turklāt ziemas riepās izmantotā gumija ir elastīgāka un efektīvāka pie zemām temperatūrām.

Skrāpi visdrošāk glabāt mājās uz klavierēm.

Atkal nepareizi!

Mašīnas atbrīvošanai no sniega jākļūst par paradumu pat gadījumā, ja dodaties tikai līdz tuvākajam veikalam iepirkties. Jums, kā arī braucējiem aiz jums būs daudz labāka redzamība.

 

STARP CITU apdrošinātāji brīdina – atlīdzība tiks atteikta, ja negadījumā būs bojāta automašīna ar satiksmes noteikumu prasībām neatbilstošām riepām.

MAZLIET VĒL PAR RIEPU IZVĒLES  ĪPATNĪBĀM…

Katrai riepai ir speciāla uzlīme, uz kuras norādīts: saķeres līmenis uz slapjas virsmas; rites pretestības koeficients (degvielas ekonomija); ārējā trokšņa līmenis.

Piktogramma benzīna uzpildes tanka veidolā atspoguļo rites pretestības koeficientu. Pazemināta rites pretestība nozīmē mazāku degvielas patēriņu un attiecīgi zemāku CO2 izmešu līmeni.riepas

Rādītājs tiek vērtēts skalā no A (visaugstākā ekonomija) līdz G (viszemākā, ko pieļauj noteikumi).

Atšķirība starp C un B klases riepām nozīmē degvielas patēriņa samazināšanu vai palielināšanu 2,5 – 4,5 % robežās vieglajiem automobiļiem un 5 – 8 % robežās kravas automobiļiem.

Savukārt zem piktogrammas mākoņa veidolā novietots rādītājs, kas informē par riepas saķeri uz slapja seguma.

Jo augstāks rādītājs, jo īsāks bremzēšanas ceļš sarežģītos apstākļos.

Rādītājs tiek vērtēts skalā no A līdz G. A apzīmē labāko saķeri, G – sliktāko. Vieglajiem automobiļiem atšķirība starp klasēm norāda bremzēšanas ceļa palielināšanas vai samazināšanos par 2,6 metriem, bremzējot uz slapja seguma ar ātrumu 80 kilometri stundā.

Bet pēc trokšņa līmeņa, kas rodas auto kustības rezultātā, riepas tiek iedalītas trīs kategorijās: viens skaņas vilnis – klusa riepa, divi – mēreni skaļa riepa, trīs – skaļa riepa.

Zināšanas šajā jomā atvieglos riepu izvēli, norāda tirdzniecības vadītājs un piebilst: “Bez degvielas ekonomijas un bremzēšanas ceļa garuma uz slapja ceļa ir vēl vismaz pieci aspekti, kas, iegādājoties riepas, būtu jāievēro:

bremzēšana uz sausa seguma, kustības uzsākšana, saķere līkumos, riepas mūžs (jo lielāka degvielas ekonomija, jo riepa mīkstāka un kalpos īsāku laika sprīdi) un akvaplanēšana.”

Iegādājoties riepas, iesaku izvērtēt, pa kādiem ceļiem tās lielākoties tiks ekspluatētas.

Proti, izvēlēties riepas, kas paredzētas lielākai degvielas ekonomijai, nebūtu pareizi, ka bieži jābrauc pa dubļiem. Te būtiskāk būtu skatīties nevis pēc augstākas kategorijas marķējuma, bet gan pēc protektora.

AR KO BRAUKSIM ziemas SEZONĀ ?

Ziemas riepas

ZAĻĀ ZONA

Šīs riepas garantē visoptimālākos palēninājuma rezultātus uz slidena ceļa. Drošība pilnībā!

Dzeltenā zona

Uzmanību! Ievēro distanci! Ar šīm riepām (atkusnī, slapjš ceļš) automobilis var sākt slīdēt.

Sarkanā zona

Uzmanību! Ievēro distanci! Šīs riepas labāk nepirkt. Vienkārši… nav droši ar tām braukt Latvijas ceļu ziemas apstākļos.

Tagad viens mazs atgādinājums, kā pareizi jāglabā noņemtās vasaras riepas…

Nobeigumā, drošākā izvēle:

 

Labu ceļu un labas riepas !

UH! Re, kur podziņas sociālai aktivitātei:

Nospied "CTRL" un "D" reizē! Kāpēc? Tāpēc, lai vēlāk varētu atgriezties pie raksta!

Ieraksti komentāru

Tava e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

14 − 13 =