Pie Liepājas nogrimis kuģis “Beverīna”.(papildināts)


Kārtējais bēdīgais stāsts, 2.decembrī ap pulksten 22.01 nogrimis kuģis „Beverīna” ar sešiem apkalpes locekļiem.
Liepājas ostas Kapteiņdienests otrdien plkst.16:20 saņēma ziņojumu, ka zvejas kuģim Beverīna ir dzinēja bojājums.

Kuģis aptuveni trīs līdz piecas jūras jūdzes no krasta plkst. 22:01 nogrima. Šobrīd nav informācijas par apkalpes likteni. Glābšanas darbi jūrā turpinās, un tos koordinē Jūras meklēšanas un glābšanas koordinācijas centrs.

Ir izsaukts arī helikopters no Zviedrijas, lai palīdzētu meklēt jūrā kuģa apkalpi arī no gaisa. Kā pastāstīja Liepājas ostas kapteinis Eduards Raits, nekavējoties informācija tika nodota Glābšanas dienestiem un tuvumā esošajam zvejas kuģim Gints, kas veica visus iespējamos pasākumus.

Glābšanas darbus apgrūtināja spēcīgs vējš, kas pastiprinājās un brāzmās sasniedza 22 m/s. Kuģim bija konstatēta arī ūdens sūce.
Izskanēja informācija, ka kuģis netika ielaists ostā, sakarā ar slikto laiku, protams, ir priekšraksti, instrukcijas, bet gaidot labāku laiku un atļauju ieiet ostā kuģis nogrima, apgāžoties, jo ja nestrādā dzinējs grūti veikt manevrus lai pagrieztu kuģi pret lielajiem viļņiem.

Ir 0.1% cerība, ka kāds var izglābties, cerēsim uz brīnumu.

PĒDĒJAIS ZINĀMAIS PAR TRADĒĢIJU

Nakts laikā neviens no pazudušajiem nogrimušā kuģa „Beverīna” apkalpes locekļiem nav atrasts. Meklēšana notikusi līdz pulksten 3 naktī un atsākas līdz ar gaismas iestāšanos. Meklēšanas darbos iesaistījies robežsardzes helikopters no Ventspils, savukārt līdz pulksten 3 naktī jūrā bijis kuģis „Varonis”. Taču naktī ievērojami pasliktinājušies laika apstākļi, un darbi pārtraukti.

Kā liecina ziņu aģentūras LETA rīcībā esošā informācija, kuģa apkalpē strādāja kapteinis Sergejs Volkovs, Sergejs Naumovs, mehāniķis Dainis Bagātais, Igors Gergeša, Igors Semjonovs un Valērijs, kura uzvārds nav zināms.

PAPILDINĀTS PAR MEKLĒJUMU REZULTĀTIEM

ūdenslīdēji atkārtoti apsekojuši 2.decembra vakarā nogrimušo zvejas kuģi “Beverīna”, kas atrodas Baltijas jūras dzelmē aptuveni 3 jūras jūdzes no Liepājas, apmēram 15 metru dziļumā. Kā informēja Latvijas Jūras administrācijas vecākais avāriju izmeklēšanas inspektors Staņislavs Čakšs, konstatēts, ka kravas tilpnē nav bijušas zivis, bet gan kabeļi, kas varētu vedināt uz domu par kuģa apgāšanās iemeslu.

S.Čakšs vēlreiz apstiprināja, ka “Beverīnas” glābšanas plosts bijis nolaists ūdenī, bet apkalpe to nav savlaicīgi izmantojusi. Viņš pieļauj, ka cilvēkiem bijusi iespēja tajā sakāpt. “Jautājums ir par to, vai viņi bija uzvilkuši glābšanas vestes, jo viens cilvēks, kas redzēts no “Virsaiša”, bijis bez vestes. Ja viņi būtu sakāpuši glābšanas plostā, teorētiski viņi būtu izdzīvojuši.”

Ūdenslīdēju uzdevums vēl būs atrast kaut ko, kas apstiprinātu kuģa apgāšanās iemeslus, vēl jānoskaidro kravas daudzums, kas atradies uz kuģa. Svarīgi uzzināt, vai kabeļi nav bijuši arī uz klāja, bet tie tiks meklēti bez ūdenslīdēju palīdzības, izmantojot īpašu aprīkojumu uz kuģa.
Nacionālo bruņoto spēku komandiera personīgā štāba Preses daļas virsnieks kapteinis Normunds Stafeckis portālu informēja, ka pirms iekļūšanas mašīntelpā un kravas telpā ūdenslīdēji attīrīja to ieejas no abās telpās izmētātajiem priekšmetiem. Apskatot kuģa kravas telpu, ūdenslīdēji konstatēja tajā vara kabeļa ruļļus, kas, vizuāli apskatot, nebija nostiprināti un visi atrodas kuģa vienā – kreisajā – pusē.

Iespējams, vara kabeļa ruļļu svara dēļ kuģa aizmugurējā daļa, kur atrodas šī telpa, ir iegrimusi gruntī aptuveni divu metru dziļumā.
Atkārtotā kuģa vraka apskate liecina, ka zvejnieki, iespējams, pašu spēkiem ir centušies nolaist plostu, par ko liecina pie kuģa reliņiem piesietā plosta tauva. Dzelmē redzams, ka kuģa masts piespiedis plostu, kas, vizuāli apskatot, izskatās sadragāts.
Nogrimušā kuģa “Beverīna” apkalpes meklēšana zem ūdens, kuru šodien veica deviņi ūdenslīdēji, ir pabeigta.

************************************* ************************************

Sestdien, 3.janvārī, Liepājas rajona Jūrmalciemā izskalotais vīrietis atpazīts kā 1967.gadā dzimušais Sergejs Volkovs – pie Liepājas pērn nogrimušā kuģa “Beverīna” kapteinis, informēja Liepājas pilsētas un rajona Policijas pārvaldes preses sekretāre Jolanta Knīse.
Volkova mirstīgās atliekas atpazinuši viņa piederīgie, precizēja Knīse. Sāktā kriminālprocesa gaitā nozīmētas ekspertīzes, kas tiek veiktas visu notikušā apstākļu precizēšanai.

Otrdien, 6.janvārī, Liepājas jūrmalā izskalotais vīrietis atpazīts kā 1956.gadā dzimušais Dainis Bagātais – pie Liepājas pērn nogrimušā kuģa “Beverīna” mehāniķis, aģentūru LETA informēja Liepājas pilsētas un rajona Policijas pārvaldes preses sekretāre Jolanta Knīse. Vīrieša mirstīgās atliekas atpazinuši piederīgie.

***************************************** ************************************

28. janvāris 2009 20:54

Trešdien veicot pārbaudes uz nogrimušā kuģa “Beverīna”, ūdenslīdējiem radies iespaids, ka uz kuģa varētu būt notikusi nesankcionēta meklēšana, atzīst Latvijas Jūras administrācijas (LJA).
Viņa pastāstīja, ka trešdien uz kuģa vraku tika nosūtīti ūdenslīdēji gan no Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem (NBS), gan arī kuģa īpašnieka ūdenslīdēji.

Iniciatīvu apmeklēt kuģi esot izrādījis pats kuģa īpašnieks. Savukārt NBS ūdenslīdēji paralēli ievāca papildu materiālus izmeklēšanas vajadzībām.
Pēc kuģa apskates ūdenslīdēji konstatējuši izmaiņas lūku izvietojumā, tāpēc ir pamatotas aizdomas, ka uz kuģa bija notikusi nesankcionēta meklēšana.
Kočāne pastāstīja, ka rīt ūdenslīdēji atkal apmeklēs kuģi, lai ievāktu papildu liecības.

Kā ziņots, pērn 2.decembra vakarā Baltijas jūrā pie Liepājas, trīs jūdzes no krasta, nogrima zvejas kuģis “Beverīna”.
Uz kuģa bijuši seši apkalpes locekļi – 1967.gadā dzimušie Sergejs Naļimovs un kuģa kapteinis Sergejs Volkovs, 1956.gadā dzimušais kuģa mehāniķis Dainis Bagātais, 1963.gadā dzimušais Igors Gergeša, 1957.gadā dzimušais Igors Semjonovs un 1961.gadā dzimušais Valērijs Gavriško.

Līdz šim atrastas divu apkalpes locekļu – Volkova un Bagātā – mirstīgās atliekas.

**********************************************************************

Papildināts (22.oktobris 2009.g)

SECINĀJUMI

Latvijas Jūras administrācija ir pabeigusi izmeklēšanu par zvejas kuģa “Beverīna” un sešu tā apkalpes locekļu bojāeju un par nelaimes cēloni atzinusi nelabvēlīgu apstākļu kopumu, biznesa informācijas portālu “Nozare.lv” informēja Latvijas Jūras administrācijas sabiedrisko attiecību speciāliste Sarma Kočāne.
Jau ziņots, ka pērn 2.decembra vakarā Baltijas jūrā pie Liepājas, trīs jūdzes no krasta, mīklainos apstākļos nogrima zvejas kuģis “Beverīna”.

Uz kuģa bijuši seši apkalpes locekļi – 1967.gadā dzimušie Sergejs Naļimovs un kuģa kapteinis Sergejs Volkovs, 1956.gadā dzimušais kuģa mehāniķis Dainis Bagātais, 1963.gadā dzimušais Igors Gergeša, 1957.gadā dzimušais Igors Semjonovs un 1961.gadā dzimušais Valērijs Gavriško.

Avāriju izmeklēšanas nodaļas speciālistu izmeklēšanas ziņojumā norādīts, ka par “Beverīnas” bojāejas cēloņiem ir uzskatāms nelabvēlīgu apstākļu kopums – kuģa galvenā dzinēja apstāšanās, ūdens iekļūšana kuģa āhterpīķī, iespējams arī kuģa kravas tilpnē, un vēlāk uz kuģa klāja, kas izsauca kuģa stūres iekārtas bojājumu, kā arī kuģa noturības zudumu un tā apgāšanos.

Tāpat kā viens no bojāejas iemesliem tiek minēts zvejas kuģim nepiemērotas kabeļu kravas pārvadāšana kuģa kravas tilpnē bez iekraušanas un pārvadāšanas tehnoloģijas – vētras laikā kuģim zvalstoties, kuģa tilpnē nenostiprinātās kravas nobīde veicināja kuģa stabilitātes zudumu.

Par “Beverīnas” apkalpes locekļu bojāejas cēloņiem tiek atzīta kuģa kapteiņa nespēja izvērtēt situācijas bīstamību un pieņemt kardinālu lēmumu ekstremālā situācijā, kā arī glābšanas operācijā iesaistīto kuģu un helikoptera nespēja glābt nelaimē nonākušos jūrniekus.

Izmeklēšanā secināts, ka kuģa kapteinis laikus neesot devis briesmu signālu un nepieprasīja kuģa apkalpes evakuāciju. Tāpat netika dots rīkojums apkalpes locekļiem atstāt kuģi un pāriet uz glābšanas plostu, kad situācija bija kļuvusi kardināli kritiska. Turklāt, strādājot uz kuģa vētras laikā, apkalpes locekļiem nebija dots rīkojums uzvilkt glābšanas vestes.

Vainots tiek arī “Beverīnas” īpašnieks, kurš nesniedza detalizētu informāciju par kuģa tehniskajām problēmām un patieso kravu ne Liepājas ostas Kuģu satiksmes dienestam, ne Jūras glābšanas koordinācijas centram. Tāpat īpašnieks nepieprasīja apkalpes evakuāciju.

Neatbilstoši situācijai rīkojies arī Jūras Spēku kuģis “Virsaitis”, kuru Jūras glābšanas koordinācijas centrs nozīmēja par negadījuma vietas koordinatoru, reāli nekontrolēja situāciju, neprognozēja notikumu attīstību un nepieprasīja no “Beverīnas” kapteiņa maksimāli detalizētu informāciju par kuģa stāvokli.

Sākot meklēšanas un glābšanas operāciju, “Virsaiša” manevri un darbības bija neveiksmīgas. Bija aizkavēta arī helikoptera un kuģa “Tira” piesaiste meklēšanas un glābšanas operācijai.

Lai novērstu līdzīgu smagu jūras avāriju iespējamību nākotnē, izmeklēšanas ziņojumā Kuģošanas drošības inspekcijai ieteikts izstrādāt priekšlikumus jūrniecības normatīvo aktu grozījumiem, zvejas kuģu īpašniekiem nodrošināt apkalpes locekļus ar darbam piemērotām glābšanas vestēm, kā arī nodrošināt kuģa dokumentāciju un atbilstošas tehnoloģijas, ja zvejas kuģis tiek izmantots specifisku, ar zvejniecību nesaistītu kravu pārvadājumiem.

Liepājas ostas vadībai ieteikts izvērtēt operatoru darbību saistībā ar šo negadījumu, kā arī nodrošināt maksimāli precīzu notikumu atainojumu Kuģu satiksmes dienesta sardzes žurnālā saistībā ar negadījumiem, kas notiek ostas akvatorijā.

Savukārt Jūras glābšanas koordinācijas centram iesaka, ņemot vērā valsts robežsardzes kuģu dislokāciju un to piemērotību meklēšanas un glābšanas operāciju veikšanai vētras laikā, noteikt robežsardzes peldlīdzekļus kā primāros resursus glābšanas operācijās, līdzvērtīgi Jūras spēku kuģiem, kā arī apsvērt iespēju NBS Gaisa spēku helikopteru dislokācijas vietas pārcelt tuvāk Latvijas rietumu piekrastes ostām.

UH! Re, kur podziņas sociālai aktivitātei:

Nospied "CTRL" un "D" reizē! Kāpēc? Tāpēc, lai vēlāk varētu atgriezties pie raksta!

Ieraksti komentāru

Tava e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *