Budžets uz autotransporta rēķina, stulbi

Stulbi!

Plāns palielināt budžeta ieņēmumus uz autotransporta rēķina ir neapdomāts un ekonomiski izkalkulējot efektu – stulbs. Daudz neiegrimšu apcerē, kā būtu ja…bet apelēšu pie dažiem faktiem.

1. Transporta nodeva Lietuviešiem un Igauņiem ir daudz mazāka.

2. Lietuvieši un Igauņi, kā arī citās ES valstis transporta nodeva, kā likums tiek novirzīta ceļu un infrastruktūras remontiem un uzlabojumiem.

Latvijā ! 100% tiek novirzīts budžetā, kur transporta nodoklis pazūd , kā melnajā caurumā (atceramies ‘zelta tiltu’un visus pārējos valsts pasūtījumus)

stulbi3. Ja, latvju bāleliņi pāries uz mazlitrāžas, 1.1 litrīgām vabolītēm, tad taču tās vabolīte benzīnu ‘ēdīs’ vismaz uz pusi mazāk…. Tātad akcīzes nodoklis benzīnam valstij Tu Tū…

4. Autoparks lēni pārvietosies (reģistrēsies) citās valstīs.

Skaisti jau skan , nodokļa diferenciācija, bet paredzu kārtējo fiasko…protams, bagāto šķira, kā brauca tā brauks, bet pārējie… kam autiņi ir 5 – 12 gadu veci būs zaudētājos, jo kopējais nodokļu uzbrukums var būt par šerpu.

Valdība paredz nodokļa diferenciāciju atkarībā no vieglā automobiļa pilnās masas, motora tilpuma un jaudas, lielāku nodokļa likmi paredzot lielas jaudas un ekskluzīvām automašīnām.

Opel Omega 1994.gads 3.0 benzīns.

Būs ekskluzīvs auto un paredzu , ka nodoklis būs lielāks par auto pārdošanas cenu. Ja nebūsi nomaksājis transporta nodokli… pārdot savu veco, smago, jaudīgo darba zirdziņu nevarēsi…
Paredzu, ka parādu piedzinēji to vien gaidīs, lai iekasētu transporta nesamaksāto nodokli (ar pieliktiem % )

Valdība vēl Finanšu ministrijai uzdeva papildus izvērtēt iespējamus atvieglojumus elektromobiļiem, kā arī precizēt nodokļa likmes atsevišķām automašīnu kategorijām.

Kas ir Latvijā redzējis elektromobiļus 2010 gadā… es nē!

Paredzēts, ka vieglajiem automobiļiem, kuri ir reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra, nodoklis tiks noteikts pēc vieglā automobiļa pilnās masas, motora tilpuma un jaudas.

Atkarībā no vieglā automobiļa motora tehniskajiem parametriem nodoklis var atšķirties vienam un tam pašam automašīnas modelim – jo lielāks motors pēc tilpuma un lielāka motora maksimālā jauda, jo lielāks būs nodoklis.

Tādējādi tiks nodrošināts princips, ka lielākais nodokļa slogs tiek pārnests uz lieljaudas un ekskluzīviem automobiļiem.
Piemēram, “Nissan Micra 1.2l” un “Škoda Fabia 1.4 16V” maksa varētu samazināties par attiecīgi diviem un sešiem latiem.

Man ir ierosinājums… taupības nolūkos valdību pārsēdinat uz šīm mašīnītēm…

Savukārt “Toyota Corolla 1.6” ar masu 1760 kilogrami un motora tilpumu 1598 kubikcentimetri maksa pieaugs par 25% jeb 12 latiem.
Vislielākais nodevas kāpums – par 248% – plānots “Porsche Cayenne” automašīnai, par kuru nodoklī no nākamā gada var nākties maksāt 400 latus esošo 115 latu vietā. Par “Mercedes-Benz 420CDI” nodeva būs 258 lati līdzšinējo 95 latu vietā, bet par apvidus automašīnu “Toyota Land Cruiser 4.0” būs jāmaksā 290 lati līdzšinējo 115 latu vietā.

Savukārt viegliem automobiļiem.

Kuri ir reģistrēti līdz 2005.gada 1.janvārim vai par kuriem nav zināms motora tilpums un jauda, transportlīdzekļu nodoklis tiks noteikts pēc automobiļa pilnās masas atbilstoši šādām likmēm – līdz 1500 kilogramiem likme nemainīsies un būs 24 lati, no 1501 līdz 1800 kilogramiem nodokļa likme pieaugs par četriem latiem un būs 52 lati.

No 1801 līdz 2100 kilogramiem likme pieaugs par pieciem latiem un būs 80 lati, no 2101 līdz 2600 kilogramiem likme pieaugs no 95 latiem uz 120 latiem, auto ar masu no 2601 līdz 3000 kilogramiem likmi palielinās no 115 uz 200 latiem, automašīnām ar masu no 3001 līdz 3500 kilogramiem likme augs no 115 uz 250 latiem, bet auto ar masu virs 3500 kilogramiem nodokļa likmi palielinās no 150 uz 350 latiem.

Līdz ar to, nodokli nosakot tikai pēc vieglā automobiļa pilnās masas, arī tiek ievērots princips, ka nodoklis ievērojamāk pieaug lieljaudas un ekskluzīvākiem vieglajiem automobiļiem, kuru pilnā masa ir lielāka par 2600 kilogramiem, bet vieglajiem ar pilno masu līdz 1500 kilogramiem nodokļa likme nemainās, salīdzinot ar 2010.gadā maksājamās ikgadējas nodevas apmēru.(iet runa par pilnu masu)

Motocikliem, tricikliem un kvadricikliem, kas reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra, nodoklis tiks noteikts pēc dzinēja tilpuma, – līdz 500 kubikcentimetriem likme būs 12 lati, no 501-1000 kubikcentimetriem likme būs 24 lati, no 1001-1500 kubikcentimetriem likme būs 36 lati, bet motocikliem ar motora tilpumu virs 1500 kubikcentimetriem likme būs 48 lati.

Šādas nodevas paaugstināšanas mērķim ir jābūt Latvijas autoceļu uzturēšanai un uzlabošanai, nevis budžeta caurumu aizlāpīšanai. Transportlīdzekļa nodevai būtu jādemonstrē, kā iedzīvotāja maksātās nodevas pārvēršas kvalitatīvā pakalpojumā – labos ceļos , kā tas ir visā pasaulē

Kādi mums ir ceļi taču man nav Jums jāstāsta … zinām, ka ļoti slikti!

Piemēram, 2007.gadā reģistrētam “BMW X5”, kas aprīkots ar 355 zirgspēku (261 kW) jaudīgu 4,8-litru dzinēju un kam pilnā masa ir 2785 kilogramu, ikgadējā nodeva sasniegs 380 latus (80 latu par pilno masu plus 150 latu par jaudu, plus 150 latu par motora tilpumu).

Būtiskākās neskaidrības automobiļu īpašniekiem rada šīs “progresīvās” nodevas attiecinājums uz automobiļiem, kas reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra. Proti, vai attiecinājumam vērā tiks ņemts tikai reģistrācijas datums Latvijā vai arī automobiļa oriģinālais pirmās reģistrācijas datums (piemēram, 2001.gadā Vācijā reģistrēts auto, kas pēc tam Latvijā pirmo reizi piereģistrēts 2006.gadā).

Kā portālam “DELFI” paskaidroja Finanšu ministrijā, tad “progresīvā” likme attieksies uz visiem automobiļiem, kas Latvijā reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra, neskatoties uz pirmreizējo reģistrāciju kādā citā valstī pirms šī datuma.

Savukārt Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) portālam “DELFI” norādīja, ka, spriežot pēc pašreiz pieejamās informācijas, “progresīvā” nodokļu aprēķinu metode attieksies uz automašīnām, kas pirmo reizi reģistrētas pēc 2005.gada 1.janvāra, neņemot vērā reģistrācijas valsti. Tajā pašā laikā CSDD uzsver, ka transportlīdzekļu ikgadējo nodevas lielumu un iekasēšanas kārtību nosaka tieši Finanšu ministrija.

CSDD.

Skaidrojums pamatojams ar transportlīdzekļa datubāzes struktūru, kurā pēc Latvijas iestājas Eiropas Savienībā tiek izmantots jauns pirmreizējās reģistrācijas standarts, kas paredz datubāzē atzīmēt arī dažādus transportlīdzekļa saistītos tehniskos raksturlielumus – CO2 izmešu daudzumu, degvielas patēriņu, tostarp arī motora tilpumu un jaudu.

Pirms 2005.gada pirmo reizi reģistrētajiem (neatkarīgi no valsts) automobiļiem šādi raksturlielumi datubāzē netiek iekļauti, bet reģistrācijas apliecībā norādītais motora tilpums un jauda ir ievadīta “ar roku”.

Par šo papildus raksturlielumu esamību vai neesamību datubāzē savam transportlīdzeklim īpašnieki var uzzināt, reģistrējoties CSDD mājaslapas e-pakalpojumu sadaļā.

Savukārt viegliem automobiļiem, kuri ir reģistrēti līdz 2005.gada 1.janvārim vai par kuriem nav zināms motora tilpums un jauda, transportlīdzekļu nodoklis tiks noteikts pēc automobiļa pilnās masas atbilstoši šādām likmēm:

Jau ziņots, valdība cer no paaugstinātās nodevas nākamajā gadā iekasēt piecus miljonus latu. Nu …ko tur teiksi- maitas

Piemērs : 2007.gadā reģistrētam “BMW X5”, kas aprīkots ar 355 zirgspēku (261 kW) jaudīgu 4,8-litru dzinēju un kam pilnā masa ir 2785 kilogramu, ikgadējā nodeva sasniegs 380 latus (80 latu par pilno masu plus 150 latu par jaudu, plus 150 latu par motora tilpumu).

Un kas interesanti … pēc 2005.gada 1.janvāra nozīmē datumu, kad esi reģistrējis auto Latvijā, kaut arī autiņa izlaiduma gads (piem. Vācija pirmo reizi reģistrēts 1998.g) ir daudz vecāks.

Labu Dienu bez stulbumiem!

Paldies, ka izlasījāt šo ziņu, neaizmirsti abonēt (ja kas bez maksas) jaunākos rakstus!

ABONĒŠANA!

 

Dalies ar šo ziņu

6 Atziņas “Budžets uz autotransporta rēķina, stulbi”

  1. os saka:

    VW T4 ar1.9d 1992.g.izlaidums,kļuvis par jaudīgu un ekskluzīvu autiņu.115ls 2010 pret 200ls 2011.

  2. esti saka:

    Igauņiem nodoklis ir klāt benzīnam un tada nodokļa kā mums nemaz nav.
    Pie visa ta benzīns maksā , kā pie mums un ceļi ir sakartoti !

  3. ekonomist saka:

    budžeta konsolidāciju galvenokārt vajadzētu veikt saistībā ar izdevumu samazināšanu, nevis ceļot nodokļus.

    Ir vēsturiski pierādīts, ka valsts budžeta konsolidācija, samazinot valsts izdevumus, ilgtermiņā ceļ tās konkurētspēju. Tādā veidā mazinās tēriņi funkcijām, kas dublējas vai ir liekas.
    Celt nodokļus var stulba un vienas dienas spējīga valdība

  4. oligarhs saka:

    Man pofig, kā braucu tā braukšu,ja nav naudas un galvas to saražot sūkā.

  5. laimisk saka:

    Laikam Tautas dusmas sāk neļaut ‘tautas kalpiem’ gulēt…
    Ir ienācis mazs nodokļa samazinājums, JĀ nodokļa…vairāk tas nebūs ikgadēja satiksmes nodeva, bet gan nodoklis, jo tik un ta nauda netiek novirzīta ceļu remontam…ARPRĀTS !!

    PAZEMINĀTIE nodokļa UZCENOJUMI :

    Likuma projekts paredz, ka motocikliem, tricikliem un kvadracikliem, kas reģistrēti pēc 2005.gada 1.janvāra, no nākamā gada nodokli noteiks pēc dzinēja tilpuma: dzinējiem ar tilpumu līdz 500 kubikcentimetriem nodoklis būs 12 lati; no 501 līdz 1000 kubikcentimetriem – 24 lati; no 1001 līdz 1500 kubikcentimetriem – 36 lati, bet virs 1500 kubikcentimetriem – 48 lati. Pārējam mototransportam būs viena likme – 25 lati. Pašlaik mototransportam ir viena nodokļa likme – 24 lati.

    Nodokli par vieglo automobili, kurš ir reģistrēts pēc 2005.gada 1.janvāra un par kuru ir pieejama informācija par pilno masu, motora tilpumu un motora maksimālo jaudu, rēķinās, summējot nodokļa likmes.

    Par pilno masu līdz 1500 kilogramiem nodokļa daļa būs 10 lati; no 1501 līdz 1800 kilogramiem – 21 lats; no 1801 līdz 2100 kilogramiem – 36 lati; no 2101 līdz 2600 kilogramiem – 46 lati; no 2601 līdz 3000 kilogramiem – 55 lati; no 3001 līdz 3500 kilogramiem – 64 lati; vairāk par 3500 kilogramiem – 72 lati.

    Tam būs jāskaita klāt nodokļa daļa par motora tilpumu – līdz 1500 kubikcentimetriem tā būs 6 lati; no 1501 līdz 2000 kubikcentimetriem – 15 lati; no 2001 līdz 2500 kubikcentimetriem – 24 lats; no 2501 līdz 3000 kubikcentimetriem – 36 lati; no 3001 līdz 3500 kubikcentimetriem – 60 lati, no 3501 līdz 4000 kubikcentimetriem – 105 lati; no 4001 līdz 5000 kubikcentimetriem – 150 lati; virs 5000 kubikcentimetriem – 195 lati.

    Vēl jāpieskaita nodokļa daļa par motora maksimālo jaudu kilovatos (Kw) – līdz 55 Kw nodokļa daļa būs 6 lati; no 93 līdz 129 – 24 lati; no 130 līdz 166– 36 lati; no 167 līdz 203 – 60 lati; no 204 līdz 240 – 105 lati; no 241 līdz 300– 150 lati; virs 300 kw – 195 lati.

    Savukārt līdz 2005.gadam Latvijā reģistrētajiem automašīnām nodokli rēķinās atkarībā no masas, pat ja šim spēkratam ir pieejami dati par dzinēja tilpumu un jaudu. Maksājums par transportlīdzekli ar pilnu masu līdz 1500 kilogramiem pieaugs par vienu latu un būs 25 lati; auto ar masu no 1501 līdz 1800 kilogramiem nodoklis būs 53 lati (pašlaik 48 lati), no 1801 līdz 2100 kilogramiem – 90 lati (pašlaik 75 lati); no 2101 līdz 2600 kilogramiem – 114 lati (pašlaik 95 lati); no 2601 līdz 3000 kilogramiem – 138 lati (pašlaik 115 lati); no 3001 līdz 3500 kilogramiem – 159 lati (pašlaik 115 lati); vairāk par 3500 kilogramiem – 180 lati (pašlaik 150 lati).

    Likumu vēl jāpieņem Saeimā.

  6. laimisk saka:

    Auto nodokļa / ikgadējās transportlīdzekļa nodevas kalkulators :

    http://www.auto-nodoklis.lv/

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *

scroll to top